Verhaalkracht Yvonne de Haan -Miranda Kruse interview

‘Ik wil dat mijn klanten de troon bereiken’

In mijn nieuwe serie ‘Drijfveren’ vertellen mensen die ik bewonder
over hun drijfveren en kernwaarden die leidend zijn om hun doel(en) te bereiken. Deze keer staat vormgeefster Miranda Kruse van Kruse Beeldende Communicatie centraal. Zij vertelt over haar worsteling om haar eigenheid te vinden en te ondernemen op haar eigen manier.

Wat betekent eigenheid voor jou?

Zijn wie ik ben. Dat zit voor mij in spontaniteit en gedrevenheid. Contact maken en betrokken zijn bij anderen. Dat is wie ik ben. Ik vind het heel belangrijk dat ik mezelf kan uiten en me daarin niet belemmert voel.

Kan je dat toelichten?

Dat gaat natuurlijk terug naar mijn jeugd. Ik was de middelste van drie dochters uit een doorsnee gezin uit Geesteren, Twente. Als kind was ik de meest aanwezige in huis. Ik kwam vaak thuis met grote verhalen, was het fanatiekst met paardrijden en met carnaval stond ik op het podium. Het leven in ons dorp was prachtig, maar soms ook benauwend. Het was groen en overzichtelijk en er werd het hele jaar door van alles georganiseerd, maar toch heerste er ook een sfeer van ‘doe maar normaal, dan doe je gek genoeg.’

In die tijd was het normaal dat je elke zondag in de kerk zat. Ging je niet, dan werd je nagekeken. Op de basisschool heb ik drie jaar les gehad van nonnen. Het was een hele beschermde omgeving, maar je moest je wel aanpassen aan die dorpscultuur. Dat deed ik ook om er bij te horen. Toch voelde ik regelmatig de behoefte om net even anders te zijn dan de rest. Na de Havo koos ik heel bewust voor de Kunstacademie in Kampen, want ik wilde op kamers. Dat deden in die tijd nog niet veel mensen uit mijn dorp, maar voor mij was het heel belangrijk. Ik wilde mijn vleugels uitslaan en mijzelf ontdekken.

Hoe werd daar thuis tegenaan gekeken?

Mijn ouders vonden dat prima. Ze hebben mij altijd de vrijheid gegeven om mijn eigen pad te volgen. Ook toen ik na mijn studie vertelde dat ik een jaar lang op wereldreis ging, hebben ze me niet tegengehouden. Natuurlijk vonden ze dat heel spannend en werden ze er in hun omgeving op aangesproken, maar tegen mij zeiden ze: ‘het is jouw leven, dus ga als jij dat wilt.’

Hoe verliep jouw carrière na terugkeer in Nederland?

Toen ik voor mezelf begon als ontwerper, deed ik dingen waarvan ik dacht dat het zo moest, zoals koude acquisitie. Dat paste totaal niet bij mij. Ik werd er diepongelukkig van. Ondernemers die ik leerde kennen en me aardig vonden, gunden mij wel een klus. Dat ging traag maar uiteindelijk kreeg ik mijn bedrijf wel goed aan het draaien. Het vinden van mijn eigenheid bleef in die jaren een worsteling. Ik was één van de vele grafisch ontwerpers in Zwolle en had geen idee wat mij nou onderscheidde van al die anderen. Dat maakte mij onzeker. Bovendien was ik mijn eigenheid als mens en als creatief kwijtgeraakt, omdat ik me voortdurend spiegelde en aanpaste aan anderen.

Wanneer kwam voor jou de ommekeer?

Dat gebeurde toen tijdens de crisis het aantal opdrachten terug liep. Het was financieel een heel moeilijke tijd, maar met drie kleine kinderen en een eigen huis, pak je alles aan. Daar zaten ook klussen bij die niet altijd bij mij pasten. Dat ging lange tijd redelijk goed, maar uiteindelijk begon het te wringen. Ik werd chagrijnig en op een gegeven moment zat ik echt in de put. Wist ik even niet meer hoe ik verder moest. Om een stap voorwaarts te nemen liet ik mijn handen lezen bij een coach en daar ontdekte ik weer wie ik eigenlijk ben. Ik was zowel een leeuw als een kleine muis. Uitbundig en enthousiast, maar soms ook heel stil en onzichtbaar. Die sessie maakte heel wat bij mij los. Het was voor mij het startsein dat ik mezelf meer zichtbaar mocht maken op mijn manier.

Hoe heb je die inzichten verder ontwikkeld?

Ik deed in die periode mee met de Beursvloer, een ondernemersbeurs in Zwolle. Al brainstormend kwam ik op het idee van een grote mat met een gouden stip met als motto: ‘Ik wil jouw aandacht.’ Ik wilde ondernemers laten zien wat ze waard zijn en laten nadenken over hun eigen uniekheid en zichtbaarheid. Net zoals ik dat bij mezelf deed, want als ik dit voor mijn klanten wilde, moest ik natuurlijk wel bij mezelf beginnen. Dit was de eerste stap die ik daarin gezet heb.

Mijn mat viel op en ik heb heel boeiende gesprekken gevoerd. Dat was een heel mooie ervaring, want ik merkte dat ik mezelf kon zijn en ik voelde hoeveel waarde dat had voor mijzelf. Zo is het balletje gaan rollen. Ik heb trainingen gevolgd waarin ik mijn eigenheid en onderscheidend vermogen heb ontdekt, verdiept en ingezet in mijn bedrijf. Daarnaast ben ik met klanten gaan praten en heb ze gevraagd hoe ze over mij dachten en waarom ze voor mij hadden gekozen. Dat gaf waardevolle inzichten. Ik ben op zoek gegaan naar werk dat bij mij past en waarvan ik gelukkig word. En in het contact naar mijn klanten toe ben ik veel persoonlijker geworden.

Hoe dan?

Ik zoek veel meer de diepte op tijdens het gesprek met de ondernemer. Het gaat niet meer om ‘even een logootje ontwikkelen’. Ik ga echt in op iemands drijfveren. Wie ben je? Wat is je passie? Wat wil je bereiken? Wat zijn je kwaliteiten en kernwaarden? Al die vragen wil ik beantwoord hebben. Ik moet iemand echt leren kennen, zodat ik iemands karakter en eigenheid kan vertalen in de complete uitstraling. Als ik dat plaatje compleet heb, kan ik de juiste snaar raken en met het ontwerp aan de slag.

Wat is het verschil met vroeger?

Ik dacht veel meer voor de klant en maakte op basis van een kort gesprek een ontwerp waarvan ik vond dat het bij hem of haar paste. Ik ging op de stoel van de ondernemer zitten, terwijl ik nu de klant veel meer bij het ontwerpproces betrek. Daarnaast laat ik mezelf meer zien op social media. Op Facebook heb ik campagnes gelanceerd zoals de Branding Battle, de Branding Boost en de Challenge Zichtbaar onder de Aandacht. Allemaal gericht om ondernemers beter zichtbaar te maken op hun eigen authentieke manier. Net als destijds bij de Beursvloer, wil ik mijn klanten helpen die troon te bestijgen door ze te laten zien wat ze onderscheidt in eigenheid en authenticiteit. Dat is mijn missie. Ik deel mijn kennis en inzichten zodat zij ook op hun eigen wijze een unieke positie kunnen bereiken.

Heb jij je eigenheid gevonden? 

Ja. Deze manier van ondernemen past bij mij. Die ontdekkingstocht was best moeilijk en het blijft spannend, maar dit voelt goed. Ik blijf mezelf ontwikkelen en uitdagen, want dat heb ik nodig. Ik ben sinds kort aangesloten bij Toastmasters, want ik vind het spannend, maar vooral ook leuk, om voor groepen te spreken. Ik wil mijn kennis en ervaring graag delen door te speechen in het openbaar. Dus die uitdaging ga ik aan. Ik mag graag hardlopen, doe aan Yoga en mediteer af en toe. Dat heb ik nodig om dicht bij mezelf te blijven om mezelf te kunnen zijn en te laten zien. Ik heb geleerd dat ik daarvoor zelf verantwoordelijk ben. Eigenheid kan je niet creëren, dat is iets dat in je zit. Je moet alleen het lef hebben om daar naar te leven en te handelen.

 Ben jij ondernemer en wil je je ook laten interviewen over jouw passie of drijfveren? Check hier de mogelijkheden of neem contact met mij op.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verhaalkracht

Yvonne de Haan
Dr. Klinkertweg 21-27,
8025 BR Zwolle 
06-38897671
yvonne@verhaal-kracht.nl