“De kracht van de Zwolse economie komt uit de basis en niet uit de top”

In oktober 1993 begon Jacco Vonhof als zelfstandig glazenwasser met Novon Schoonmaak in Zwolle. Met een ladder en een oude bestelwagen bouwde hij stap voor stap zijn bedrijf op. Nu 25 jaar later telt Novon Schoonmaak vier vestigingen en heeft het bedrijf ruim 2000 medewerkers. Naast het eigenaarschap zet Jacco zich in voor tal van Zwolse initiatieven op economisch, cultureel of sportief gebied. Wat drijft deze ‘opmerkelijke’ ondernemer? “Ik voel me schatplichtig aan mijn medewerkers en aan de stad.”

“De eerste jaren van mijn bedrijf waren pittig. Ploeteren, bikkelen. Hele dagen op de ladder. Toch groeide Novon Schoonmaak heel geleidelijk en verschoof mijn werk na een aantal jaren van schoonmaker naar leidinggevende. Ik merkte dat daar niet mijn kracht lag. Ik kon het misschien wel, maar kreeg er geen energie van.

Daarom heb ik op een gegeven moment een algemeen directeur aangesteld voor de dagelijkse leiding en werd ik commercieel directeur. Die keuze viel blijkbaar op, want in 2004 werd ik uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar door MKB Regio Zwolle. Het was kort na de internetbubble en blijkbaar was er behoefte aan een ondernemer die niet uit de IT kwam, maar uit de traditionele economie. Niet lullen, maar poetsen. Letterlijk!”

Schatplichtig

“Die prijs gaf mij een bijzondere status, want ik werd veel gevraagd mijn verhaal te vertellen. Dat was nieuw voor mij, maar ik vond het heel leuk. Het maakte mij zichtbaar en bekend als ondernemer. Al snel werd ik voor van alles gevraagd en ik kan eigenlijk geen nee zeggen. Vind heel veel dingen leuk en voel me schatplichtig iets terug te doen aan alle mensen die bijdragen aan het groeiende succes van Novon.

Pruikenwinkel

Ik ben geen weldoener hoor. Er zit natuurlijk ook een economisch motief bij, maar toch voel ik het soms als een opdracht om zinvolle initiatieven een duwtje in de goede richting te geven. Soms vanuit een persoonlijke ervaring, zoals voor IntermeZZo, nazorgcentrum voor mensen met kanker. Mijn moeder overleed jaren geleden aan deze ziekte. Toen zij de diagnose hoorde, kreeg ze een folder mee over een pruikenwinkel. En dat was het. Terwijl ze vol zat met allerlei vragen vooral over het psychische aspect. Wat gebeurt er met mijn haar? Hoe moet ik verder na de diagnose? Wat betekent de ziekte voor mijn gezin? Met deze vragen kan je nu bij IntermeZZo terecht. Die nazorg is van onschatbare waarde. Als besuurslid zet ik me graag in om deze waarde te versterken.”

Emotioneel

“Binnen Novon hebben we helaas ook te maken gehad met collega’s met kanker. Speciaal voor hen, hebben we met een grote groep medewerkers de Mont Ventoux beklommen om geld in te zamelen voor kankerbestrijding. Een wand met fotocollectie hangt als herinnering in onze kantine. Het was heel bijzonder en emotioneel om dat samen te doen en het past ook heel erbij bij Novon. We hebben mensen in dienst die het sociaal-maatschappelijk niet makkelijk hebben. Ze spreken of schrijven de taal niet goed, worstelen met een arbeidshandicap of zitten financieel krap. Die mensen geven wij hier een kans. Ze dagen mij uit om me te verplaatsen in hun situatie. Daarom ben ik ook betrokken bij de Gift City en ondersteunen we initiatieven zoals PEC Zwolle United, zijn we aandeelhouder van Djopzz en ben ik voorzitter voor VNO-NCW.”

Geheim van Zwolle

“Zo probeer ik iets goeds te doen voor de mensen en de stad. Zwolle is met 120.000 inwoners enorm gegroeid, maar wel met behoud van het dorpse karakter. Zwolle doet het goed zowel economisch, sportief als cultureel en is enorm gegroeid en uitgebreid met moderne voorzieningen zoals het Isala Ziekenhuis, theater de Spiegel en de Fundatie. Wat is het geheim van Zwolle? Ik denk de juiste mensen op de juiste plek in de juiste samenstelling. Dat begint bij burgemeester Meijer. Al bijna twintig jaar een heel stabiele bestuurder die Zwolle door de crisisjaren heeft geloodst. Maar de burgemeesters in de regio zijn net zo belangrijk. Zij graven zich niet in, maar gunnen elkaar het succes en weten ook dat ze elkaar nodig hebben om verder te groeien. De havens van Meppel en Kampen zijn groter dan de haven van Zwolle. Toch vallen ze alle drie onder de noemer Port of Zwolle. Dat was vijftien jaar geleden nog ondenkbaar geweest.”

Zwolle op macroniveau

“Door die mix van industriële disciplines en dienstverlening heeft Zwolle de crisis redelijk kunnen absorberen. Maar ik ben voorzichtig met dit soort uitspraken. Ik ken teveel mensen die alles kwijt zijn geraakt en die echt niet het gevoel hebben dat de crisis voorbij zijn. Zwolle doet het economisch pas echt goed op macroniveau als de basis op orde is. Dat betekent zo min mogelijk armoede en zoveel mogelijk ontplooiingskansen creëren. Daar maak ik me sterk voor, want de kracht van een succesvolle economie wordt bepaald vanuit de basis en niet vanuit de top.”

 

Tekst: Yvonne de Haan / www.verhaal-kracht.nl

Foto’s: Novon Schoonmaak

 

 

 

drijfveren, Ondernemer, Verhaalkracht, Zwolle

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verhaalkracht

Yvonne de Haan
Dr. Klinkertweg 21-27,
8025 BR Zwolle 
06-38897671
yvonne@verhaal-kracht.nl